QUOTE(edg @ Nov 4 2005, 16:45)
Ja taa padomaa, ar tiem mashiinbrauceejiem gan Riigaa taa ir, kaa ir. Te jau nav Valmiera. Man paaris reizes ir gadiijies gandriiz tikt notriektam. Vienkaarshi - Riigaa mashiinbrauceeji nezin, ka gaajeejam vienmeer taisniiba. Un tik daudz blondiinju...
edg, es atrodos "abās frontes pusēs" un atļaušos iebilst par to absolūto gājēju taisnību.
Braucu ar auto uz darbu, daudz braukāju arī darba lietās gan pa Rīgu gan arī ārpus tās, kā arī pietiekami daudz pārvietojos ar kājām.
Vispirms paskaties oficiālo informāciju - visvairāk avāriju ar gājēju līķiem notiek ārpus Rīgas. Rīgā visvairāk sitas paši autobraucēji. Braukšanas ātrumi pilsētā tomēr zemāki.
Tagad par skarbo realitāti - jeb "gājējam ne vienmēr ir taisnība, īpaši ja viņš šķērso ielu pie sarkanā" AKA pārzini Satiksmes Noteikumus.
Ieteiktu pārlasīt Satiksmes Noteikumus un ne tikai to daļu par gājēju tiesībām. Gājējs, tāpat kā autobraucējs, motociklists vai velosipēdists, ir Satiksmes Dalībnieks ar visām no tā izrietošajām sekām un atbildību.
Skolās satiksmes noteikumus vairs nemāca. Diemžēl. Pareizi šķērsot ielu arī.
Bieži vien izkāpuši no sab. transporta gājēji pilnīgā pofigā slāj turpat pāri ielai, kaut gan 10m tālāk ir luksofors. Īpaši ar to izceļas vecāka gadugājuma cilvēki, kuriem pēc manas saprašanas, jau nu nekur nav jāsteidzas - nezaudēs tak miljonu vērtu darījumu ja mazu līkumu paies.
Nu un protams, visi tie varoņi, kuri slāj pāri ielai dajebkur, vai arī izlien tieši priekšā braucošai mašīnai: "a man pofig, es te eju".
Neviena, pat visjaunākā borta elektronika, neviena ABS, ESP, EDSP, IDS Plus utml. sistēma neatceļ fizikas likumus, auto nevar sabremzēties 1 milisekundē ar bremzēšanas ceļu 1cm! Lieciet to visi aiz auss, pirms šķērsojiet ielu neatļautā vietā. Cita lieta ja šķērso ielu pie zaļā vai pa gājēju pāreju - tur gājējam ir pilnas tiesības sagaidīt ka viņu palaidīs. Kas autiņiem darāms Vecrīgā, es tā arī neesmu sapratis. Vienīgi to, ka Rīgas Domei ļoti labi patīk tie 500 Ls no auto - tieši tik maksā caurlaide iebraukšanai Vecrīgā uz pusgadu.
Cita lieta ir luksoforu un gājēju pāreju izvietojuma loģiskums un pārdomātība. Tā bieži vien rada lielas problēmas visiem Satiksmes Dalībniekiem. Bieži vien tur kur vajag, viņu nav. Pārejas mēdz būt izvedotas vietās, kur būtu jābūt gājēju tiltam vai tunelim, nevis gājēju "pārbrauktuvei" - gājēju pāreja ar luksoforu uz ātrumceļa tikai bremzē satiksmes plūsmu un apdraud gājēju drošību. Jūrmalas šoseja vispār ir pašnāvnieku ceļš, gājējiem nav nevienas iespējas to šķērsot un izskatās ka nekas arī viņiem netiks būvēts. Pagaidām viņi šķērso šo trīsjoslu šoseju ar atdalītām pretējās kustības joslām skrienot pāri. Bet vidējais braukšanas ātrums tur ir virs 70km/st vēl Rīgas robežās! Tādas klases ceļiem gājēju šķērsošanai jābūt paredzētiem gājēju tuneļiem vai tiltiem, gājēju pārejas uz ātrumceļiem neierīko. Uz Jūrmalas šosejas vispār nav nekā.
Pašam ir gadījies, ejot garām sētai, pēkšņi izdzirdēt nokaucam bremzes un pie pašām kājām sabremzējas auto, lai gan izbraucot no sētas visi ir jāpalaiž garām, arī gājēji. Draugu uz velosipēda notrieca viens ērglis, kurš izlidoja ar savu BMW no būvlaukuma. Sekas - pleca kaula lūzums, roka 3 mēnešus normāli nedarbojās.
Nu un protams daudzu autovadītāju braukšanas kultūra - diemžēl autoskolās gatavo cilvēkus pavirši, nemācot nedz autovadītāja ētiku, nedz arī elementāru respektu vienam pret otru. Autoskolās koncentrējas uz mehānisku procesa apgūšanu, es varētu to salīdzināt ar kaujas mākslu apmācību, mācot tikai pliku tehniku - "tur iesitot cilvēks izslēgsies uz 5 min, tur - uz 30, šeit sitīsi - būs līķis". Pie kā tas noved ir labi zināms - potenciāls slepkava, kuram "nagi niez" savas zināšanas pārbaudīt praksē un kurš jebkuru pretīmnācēja kustību uztver kā potenciālu agresiju. Ja kas liksies - gāzīs nedomājot, katram gadījumam.
Auto ir vismaz tonnu smags lādiņš. Būtībā slepkavības ierocis. Mēs taču nedodam ieročus rokā kuram katram? (cerams). Bet auto vadītāja tiesības var iegūt gandrīz jebkurš...
Kā arī hroniskā atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana par +20...+50km/st virs atļautā. Ir gadījies, braucot pa pilsētu ar 60km/st (kas jau ir pārkāpums principā) redzēt kā palido kārtējais varonis garām ar vismaz 90...
Problēmas ir abās pusēs. Gan autobraucējiem, gan gājējiem ir jābūt disciplinētākiem nu un lolosim cerību ka ceļu dienesti parūpēsies par drošiem ceļu šķērsošanas veidiem, tur kur tas nepieciešams.